Voor iedereen
Op onze groepen hebben wij veel speelgoed met een open eind. Dit is speelgoed waarbij de uitkomst niet vastligt. Dit speelgoed heeft in elke fase van het kind een ander doel. Dit maakt dat elk kind er iets anders mee doet en het dan ook langer meegaat. Daarbij lokt het ook fantasie en creativiteit uit, dus het is ook erg goed voor de ontwikkeling van je kind.
Voorbeelden van open eind spelgoedmateriaal zijn houten blokken. Peuters maken bouwwerken, dreumesen stapelen ze op elkaar en baby’s sabbelen erop en of doen de blokken in en weer uit een doos of bakje. Maar ook kartonnen dozen, wc rollen, ongekookte pasta, etc.
Stevig
Ook erg fijn dat het speelgoed stevig is, dus tegen een stootje kan. Bij ons is dat een belangrijk criteria. Wij vinden het daarbij belangrijk dat de kinderen spelen met spelmateriaal dat een natuurlijk gewicht heeft. Op deze manier leren kinderen ook iets over zwaar en licht en worden ze uitgedaagd om het speelgoed op verschillende manieren vast te pakken. Open einde speelgoed hoeft niet allemaal van hout te zijn, er is ook open einde speelgoed van plastic dat stevig is en lang mee gaat.
Wij hebben veel speelgoed van hout op onze groepen. Dit komt omdat het gemakkelijk schoon te maken is en past bij onze groene visie.
Fantasierijk speelmateriaal
Fantasierijk speelgoed zoals het keukentje zowel binnen als buiten, maar ook de pop trekken bij ons op de groep altijd de aandacht. Peuters vinden het erg leuk om papa en of mama na te doen. Er worden dan boodschappen gedaan, gekookt, of flesjes gegeven aan de pop. Kinderen vinden het erg leuk om met echt materiaal te spelen, zoals: lege pakken melk of boterkuipjes. Dan kunnen ze het echte leven goed naspelen.
Maar laat ook eens een grote kartonnen doos in de ruimte staan. De ene keer is het een boot, dan een trein of het wordt een huis. De spelmogelijkheid zijn eindeloos.
Speelgoed voor de sensomotorische ontwikkeling
Als baby ga je jezelf, maar ook de wereld om je heen ontdekken. Dit doet elk kind op zijn eigen manier en tempo. Eén ding dat alle kinderen doen is ervaringen opdoen en dat doen we door te beleven. Naast kijken hoe iets eruit ziet, willen we ook voelen, horen, ruiken en soms ook proeven. Op deze manier verkennen ze de wereld om ons heen elke keer een beetje meer. Zodra het herfst wordt, vallen de bladeren van de bomen. De kinderen kunnen de bladeren voelen, zien, er aan ruiken en horen dat de bladeren ritselen. Al die handelingen hebben te maken met de sensomotorische ontwikkeling.
Wij nemen dan ook vaak buiten (bladeren, zand, sneeuw, water/ijsblokjes, etc.) mee naar binnen. Sensomotorisch speelgoed kun je ook heel gemakkelijk zelf maken. Kijk maar naar de voorbeelden hieronder.
Niet te veel in één keer aanbieden.
Kinderen kunnen moeilijk keuzes maken als er heel veel speelgoed om hen heen ligt. Dit gaat dan ten kosten van het spel. Kies daarom drie spelmaterialen uit en leg de rest uit het zicht. Je kunt het speelgoed dan af en toe ook wisselen. Op deze manier wordt je kind steeds opnieuw uitgedaagd!
Knutselen!
Vooral voor peuters is knutselen erg geschikt. Met activiteiten zoals kleien, verven, plakken, knippen en tekenen, wordt de fijne motoriek gestimuleerd! Voor de jongste kinderen is het knutselen vooral ontdekken en ervaren. En ook dan stimuleer je de fijne motoriek! Het is ook erg leuk om zelf klei te maken van zoutdeeg. Hieronder het recept! Door het deeg samen te maken prikkel je ook hun rekenvaardigheid. Het zoutdeeg kun je ook een tijdje bewaren als je het luchtdicht opbergt.
Samen spelletjes doen
Samen een spelletje doen is goed voor de cognitieve ontwikkeling van een kind. Hierbij kun je denken aan Memory of Kwartet. Op deze manier leren kinderen spelenderwijs informatie verzamelen, deze toe te passen en verbanden en relaties te leggen.